Monday, December 22, 2008

PENIAGA MELAYU!!! TOLONGLAH!!! APA NI??

salam.. haish... sakit hati.. bila orang tanya, kaum mana paling berbudaya, berbahasa?? adakah kita akan jawap melayu?? ya.. tp, kalau dalam hal2 perniagaan, mustahil untuk aku jawap melayu!!

bukan niat nak mengata melayu, aku sendiri pun orang melayu.. so, aku kena cakap hal ni.. untuk sedarkan orang melayu.. ok.. ada cerita pasal peniaga melayu yg buat aku rasa muak dengan depa ni..

time tu aku kat kangar. kat depan stesen bas kangar yg maju tu ada la medan selera.. nampak mmg cantik la.. ada la banyak gak kedai kat situ.. aku ngn member aku duduk la kat satu kedai ni.. kami order nasi goreng kot kalau tak silap aku.. ayaq pun dah oder la sekali.. dah tu, tgk kedai sebelah, ada jual roti canai.. member aku ni teringin nak makan roti plak dah.. so, dia pun pi la oder.. dah tu, time mamat keja kedai tu bawak makanan tu, dia tak mau mai kat kedai kami duduk tu.. padahal time kami duduk tu, bukan dalam kedai.. tp kat luar r.. kira banyak2 meja la campur sekali.. mamat tu kata, "abang, kalau abg oder kat sini, abg tak leh mkn kat kedai sana. kalau tak, sy tak bleh bg kat abg roti ni". padahal member aku dah oder air dah pun.. kena la dia pi mkn sorang2 kat meja kedai tu,. dah tu baru la mai blik kedai kami duduk nak minum..
ish2.. cuba tgk sat,, apa la sangat takat mkn roti canai sekeping tu kat kedai sebelah.. ni dak, 2 2 masing2 dengki.. apa ni?? bila tanya, berbudi bahasa la konon!
camni ka budi bahasa? apa daaaa....

ada lagi cita pasal ni.. tp rasa cam pening nak tulis panjang2.. hahaha..
tp, kesimpulan la,, tak elok la peniaga melayu buat camni... apa ni? sampai bila kita nak maju.

saja la kata, cuba tgk cina kalau meniaga.. mmg la tak semua.. tp banyak yg tolong2 antara depa.. tak malu ka kat depa kalau perangai kita camni?
kononnya kita paling beradab sekali.. tp, awat jadi camni?
mana nak letak muka ha orang melayu?

ok la.. pikiaq2 la sama na.. cam biasa la. tulisan ni aku tulis khas untuk orang yg boleh pikiaq dengan otak ja.. kalau kira nak menang ja, kira jumud ja otak, buat tak tau ja la k.. orang camtu pun, sama ja ngn aku cita kat atas ni..
ok la
salam...

No comments:

Post a Comment